Не треба ми, имам веб сајт већ годинама. Да ли је ипак време за израду новог веб сајта?
Многи размишљају имам сајт већ неколико година и не треба ми израда новог веб сајта. Али, период од неколико година, у веб технологијама, представља прилично дуг период у којем се многе ствари скроз измене или доста унапреде.
Још увек постоје веб сајтови, дизајнирани у стилу од пре 10 и више година и некако подсећају на оронуле старе куће које чекају неког инвеститора да на том месту сазида модеран стамбени објекат. Постоје и они, који користе старе технологије за израду сајтова, као што је "Flash", а који има велике сигурносне пропусте и подразумевано је блокиран у свим модерним прегледачима, као што су Хром и Фајерфокс.
Ово су неки од знакова да треба да замените стари сајт новим:
Многи често не схватају да је данас интернет неизбежан део пословања. Да ли у облику продаје преко интернета или разних сервиса који могу да олакшају и њиховим партнерима и клијентима, као на пример систем заказивања неких услуга или систем поручивања производа или само као презентација предузећа, а која се налази на њиховом веб сајту.
Не схватају да је веб сајт електронска фасада њиховог предузећа коју људи виде као први контакт са предузећем, када су наишли на њихов сајт претражујући интернет.
Тако да дизајн веб сајта има доста удела у стицању првог утиска о предузећу, као када бисте физички посетили адресу неког предузећа и наишли на оронулу фасаду. Какав би утисак стекли о том предузећу? Да ли бисте имали довољно поверења за сарадњу?
Применљива је иста психологија као код амбалаже производа. Увек ћете изабрати онај који има лепшу, боље дизајнирану амбалажу.
Данас се преко 50% претрага на интернету обавља мобилним уређајима, дакле телефонима или таблетима. Појавом "паметних" телефона отворена је могућност претраживања интернета са било ког места, било када, јер је то уређај који стално носите са вама.
Веб сајтови који нису прилагођени за прегледање на мобилним уређајима губе знатан број посета јер једноставно посетиоцу сајта садржај није прегледан и лако доступан, а такође је потребно и више времена за његово учитавање.
Потребно је зумирање и померање странице лево, десно да би се видео цео садржај.
Из ових разлога посетиоци оваквих сајтова врло брзо напуштају сајт и траже други, где ће до информација доћи брже или прегледати производе и обавити куповину на комфорнији начин.
Уколико на веб сајту постоји већина страница које садрже елементе који једноставно не раде оно што би се од њих очекивало он одаје утисак недовршености и непрофесионалности. Као, рецимо, неко дугме које треба да израчуна неку цену, а то једноставно не ради или контакт форма која не пошаље поруку или линкови који не воде нигде и слично.
Ако су то неки изоловани случајеви вероватно могу да се исправе без већих проблема, али уколико се то понавља на већини страница то указује да веб сајт није урађен како треба и да вероватно има и невидљивих мана, које утичу и на оптимизацију веб сајта за претраживаче, и требало би га заменити.
Ако је веб сајт статички тј. нема могућност једноставног ажурирања и мењања садржаја, преко ЦМС система, у 98% случајева би га требало заменити. Оних 2% остављам као могућност да неко пословање нема потребу за честим мењањем садржаја на веб сајту, што је данас мало вероватно.
Веб сајтови који немају ажурне и релевантне информације, које би се од њих очекивале, једноставно губе на ауторитету, зато што губе на посетама према њему и полако, али сигурно нестају у неком запећку Гугл претраге. Гугл деградира сајтове у претрази на којима дуже времена нема никаквих промена.
Код статичких веб сајтова свака промена захтева рад програмера или веб дизајнера, у зависности од типа промене, те су скупи за одржавање. Код динамичких веб сајтова, са ЦМС системом, те промене можете вршити сами без додатних трошкова.
Као последица застарелих технологија веб сајт може значајно да изгуби на перформансама, иако хостинг није тако лош, а може да доведе и до озбиљних сигурносних пропуста.
Рецимо, уколико је веб сајт урађен на Flash технологији он неће бити функционалан јер сви модерни интернет прегледачи подразумевано блокирају Flash због великих сигурносних пропуста.
Такође, уколико веб сајт није урађен по најновијим ХТМЛ5 стандардима губи на семантичкој вредности кода, што се негативно одражава на оптимизацију за претраживаче, као што је Гугл. А, такође губи и на савременим функционалностима ХТМЛ5 описног језика. То важи и за старије верзије ЦСС-а (језика за стилизацију веб страница), уколико не користи функционалности задњег ЦСС3 стандарда.
Исто важи и за старије верзије програмских језика. Ово се највише односи на ПХП програмски језик, јер се на њему базира око 80% свих веб сајтова. Верзије старије од најновије ПХП7 раде дупло спорије, па чак и до три пута спорије и тиме веб сајт губи на перформансама.
Веб сајт који има горе поменуте симптоме свакако треба да "прође кроз процес рециклаже". Овде помињем овај термин "рециклажа" јер ми се учинио занимљив. Наиме, од старог веб сајта, користећи поново његов садржај и по потреби унапредивши га, добијамо сасвим нови сајт у новој форми. Можда има смисла, а можда и не.
То је мање битно, али да би веб сајт испунио своју сврху и помогао вам у вашем пословању треба да буде ажуран и у дизајну и у технологијама, као и сам његов садржај.
Још увек постоје веб сајтови, дизајнирани у стилу од пре 10 и више година и некако подсећају на оронуле старе куће које чекају неког инвеститора да на том месту сазида модеран стамбени објекат. Постоје и они, који користе старе технологије за израду сајтова, као што је "Flash", а који има велике сигурносне пропусте и подразумевано је блокиран у свим модерним прегледачима, као што су Хром и Фајерфокс.
Ово су неки од знакова да треба да замените стари сајт новим:
Застарео дизајн веб сајта
Многи често не схватају да је данас интернет неизбежан део пословања. Да ли у облику продаје преко интернета или разних сервиса који могу да олакшају и њиховим партнерима и клијентима, као на пример систем заказивања неких услуга или систем поручивања производа или само као презентација предузећа, а која се налази на њиховом веб сајту.
Не схватају да је веб сајт електронска фасада њиховог предузећа коју људи виде као први контакт са предузећем, када су наишли на њихов сајт претражујући интернет.
Тако да дизајн веб сајта има доста удела у стицању првог утиска о предузећу, као када бисте физички посетили адресу неког предузећа и наишли на оронулу фасаду. Какав би утисак стекли о том предузећу? Да ли бисте имали довољно поверења за сарадњу?
Применљива је иста психологија као код амбалаже производа. Увек ћете изабрати онај који има лепшу, боље дизајнирану амбалажу.
Дизајн веб сајта није прилагођен за прегледање на мобилним уређајима
Данас се преко 50% претрага на интернету обавља мобилним уређајима, дакле телефонима или таблетима. Појавом "паметних" телефона отворена је могућност претраживања интернета са било ког места, било када, јер је то уређај који стално носите са вама.
Веб сајтови који нису прилагођени за прегледање на мобилним уређајима губе знатан број посета јер једноставно посетиоцу сајта садржај није прегледан и лако доступан, а такође је потребно и више времена за његово учитавање.
Потребно је зумирање и померање странице лево, десно да би се видео цео садржај.
Из ових разлога посетиоци оваквих сајтова врло брзо напуштају сајт и траже други, где ће до информација доћи брже или прегледати производе и обавити куповину на комфорнији начин.
Веб странице са елементима који не функционишу
Уколико на веб сајту постоји већина страница које садрже елементе који једноставно не раде оно што би се од њих очекивало он одаје утисак недовршености и непрофесионалности. Као, рецимо, неко дугме које треба да израчуна неку цену, а то једноставно не ради или контакт форма која не пошаље поруку или линкови који не воде нигде и слично.
Ако су то неки изоловани случајеви вероватно могу да се исправе без већих проблема, али уколико се то понавља на већини страница то указује да веб сајт није урађен како треба и да вероватно има и невидљивих мана, које утичу и на оптимизацију веб сајта за претраживаче, и требало би га заменити.
Веб сајт нема систем за управљање садржајем (ЦМС - енг. Content Management System)
Ако је веб сајт статички тј. нема могућност једноставног ажурирања и мењања садржаја, преко ЦМС система, у 98% случајева би га требало заменити. Оних 2% остављам као могућност да неко пословање нема потребу за честим мењањем садржаја на веб сајту, што је данас мало вероватно.
Веб сајтови који немају ажурне и релевантне информације, које би се од њих очекивале, једноставно губе на ауторитету, зато што губе на посетама према њему и полако, али сигурно нестају у неком запећку Гугл претраге. Гугл деградира сајтове у претрази на којима дуже времена нема никаквих промена.
Код статичких веб сајтова свака промена захтева рад програмера или веб дизајнера, у зависности од типа промене, те су скупи за одржавање. Код динамичких веб сајтова, са ЦМС системом, те промене можете вршити сами без додатних трошкова.
У позадини веб сајта су старе технологије
Као последица застарелих технологија веб сајт може значајно да изгуби на перформансама, иако хостинг није тако лош, а може да доведе и до озбиљних сигурносних пропуста.
Рецимо, уколико је веб сајт урађен на Flash технологији он неће бити функционалан јер сви модерни интернет прегледачи подразумевано блокирају Flash због великих сигурносних пропуста.
Такође, уколико веб сајт није урађен по најновијим ХТМЛ5 стандардима губи на семантичкој вредности кода, што се негативно одражава на оптимизацију за претраживаче, као што је Гугл. А, такође губи и на савременим функционалностима ХТМЛ5 описног језика. То важи и за старије верзије ЦСС-а (језика за стилизацију веб страница), уколико не користи функционалности задњег ЦСС3 стандарда.
Исто важи и за старије верзије програмских језика. Ово се највише односи на ПХП програмски језик, јер се на њему базира око 80% свих веб сајтова. Верзије старије од најновије ПХП7 раде дупло спорије, па чак и до три пута спорије и тиме веб сајт губи на перформансама.
Рециклирајте свој веб сајт
Веб сајт који има горе поменуте симптоме свакако треба да "прође кроз процес рециклаже". Овде помињем овај термин "рециклажа" јер ми се учинио занимљив. Наиме, од старог веб сајта, користећи поново његов садржај и по потреби унапредивши га, добијамо сасвим нови сајт у новој форми. Можда има смисла, а можда и не.
То је мање битно, али да би веб сајт испунио своју сврху и помогао вам у вашем пословању треба да буде ажуран и у дизајну и у технологијама, као и сам његов садржај.