Процес израде веб сајта

веб развој

Припрема - прикупљање података за израду веб сајта

Када одлучите да вам је потребан веб сајт, а у једном тренутку сигурно хоћете, укратко овако би изгледао процес израде веб сајта. Први корак је прикупљање што више потребних података. Битно је да знамо којом делатношћу се бавите, које су специфичности, ако постоје, ваше предности, а и недостаци, у односу на конкуренцију итд. Ово је битно да бисмо стекли уопштен утисак о вашем пословању и знали шта је потребно да се истакне у први план, као квалитет ваше фирме и како да се дизајнира стуктура самог веб сајта. Што боље разумемо како функционишете биће нам лакше да разумемо и циљну групу и да то преточимо у адекватан дизајн веб сајта.

Веб домени

Одређивање назива и типа домена

Домен је интернет адреса веб странице или веб сајта нпр. www.mobilnitelefoni.rs , где „mobilnitelefoni“ представља назив домена, а „.rs“ тип домена. Као што, на пример, свака кућа или зграда има своју адресу, да бисмо је лако и брзо пронашли, тако и веб сајт има своју интернет адресу тј. домен. Назив домена је јединствен у свету, не постоје два иста. Постоји више типова домена, као на пример: .rs, .com, .edu, .info, .net, .gov, .org . У зависности од тога да ли је ваш посао локални, интернационални, едукативан, да ли сте организација или владин сектор бира се одговарајући тип домена. Домен .gov је резервисан искључиво за владине институције, а .edu за едукативне. Један од чинилаца, не толико битан, за СЕО (SEO-Search Engine Optimization) је и назив домена. Назив или име домена треба да буде нешто што описује вашу делатност или може да буде име фирме, али је препоручљиво да садржи кључну реч или фразу битну за резултате претраге на веб претраживачима. Мада, Гугл полако мења ствари, па ће се ускоро, у резулатима претраге уместо домена веб сајта, налазити име тј. наслов веб сајта. Ово ће, за сада, утицати само на претраге са мобилних уређаја. Више речи о СЕО (SEO-Search Engine Optimization) или оптимизацији за веб претраживаче ће бити касније у тексту.

Хостинг (Hosting) је просто речено закуп простора на серверу неког интернет провајдера (у буквалном преводу интернет снабдевача) на којем ће се налазити ваш веб сајт. У зависности од величине и намене веб сајта може да се закупи мањи или већи простор на серверу. У већини случајева основни пакет из понуде је сасвим довољан. Хостинг, као и домен, се закупљује на годишњем нивоу. Уколико нисте упознати са овим појмовима да би вам било јасније направићемо просто поређење. То би било као да имате кућу (веб сајт), са адресом (домен) и плац тј. одређени простор/површину земљишта на којем је кућа (хостинг).

веб дизајн

Дизајн и функционалности веб сајта

Следећи корак је осмишљавање дизајна веб сајта. Одлучујете који пакет из понуде би вам одговарао и да ли бисте га надоградили са додатном функционалношћу, а у зависности од потреба и вашег буџета. То би значило да бисмо требали да знамо колико страница би веб сајт требао да има, да ли треба да буде прилагођен за прегледање на мобилним уређајима (responsive web dizajn), да ли ће бити статички или динамички веб сајт, којим ћете управљати преко ЦМС-а (CMS-Content Management System) тј. система за управљање садржајем сајта?

На основу тих података израђује се сам визуелни дизајн, почевши од тзв. „header“-а (заглавља веб сајта), навигације или менија веб сајта и структуре страница тј. колико ће колона садржати странице, да ли ће све странице имати исту структуру (page layout) или не итд. Такође, одлучујемо да ли ће, рецимо, странице веб сајта имати „sidebar“ (скуп битних линкова који се приказује са стране, као додатни мени), или било коју другу додатну функционалност, која је потребна ради истицања или лакшег проналажења битног садржаја на веб сајту.

веб технологије

Избор технологија за израду веб сајта

Када будемо знали какав је дизајн веб сајта, визуелно и функционално, одређујемо које су нам технологије потребне и адекватне за израду веб сајта. Неке од њих свакако морамо да користимо као HTML и CSS који дефинишу костур сајта и визуелизују и позиционирају елементе. Пошто је овај текст намењен да се ближе упознате са процесом израде сајта, а није едукативни текст нећу детаљније објашњавати поменуте технологије, али и не брините ако не разумете шта је HTML или CSS или било шта друго што ћемо спомињати јер је наведено ради информације и није вам кључно за основно разумевање процеса израде веб сајта. Детаљније ћемо се некима бавити у другим чланцима у оквиру наше блог странице.

Дакле, уколико веб сајт треба да буде динамички, на којем можете сами да управљате садржајем сајта преко раније поменутог CMS-а, свакако је неопходно укључити програмске језике, као што је на пример PHP и користити систем за управљање базама података, као што је MySQL. За постизање разних функционалности или ефеката биће нам потребан и програмски језик JavaScript (JQuery, Ajax), за рецимо, "responsive" веб дизајн, где веб сајт треба да буде прилагођен за прегледање на мобилним уређајима, потребна је комплекснија структура HTML-а и комплекснији CSS3, а можда и JavaScript итд.

Што је сајт већи, захтевнији наравно користимо више технологија у његовој изради, а тиме се наравно продужује и време потребно за израду веб сајта.

оптимизација веб сајта

SEO - оптимизација веб сајта

Битан део израде веб сајта је SEO (Search Engine Optimization) или оптимизација за веб претраживаче, као што су Google, Yahoo или Bing. Иако се у овом тексту налази на крају оптимизација траје кроз цео процес израде веб сајта, а и након тога. SEO није краткорочан процес већ траје у континуитету. Крајњи и једини циљ SEO-а је да се веб сајт нађе на самом врху или при самом врху резултата претраге на претраживачима, а по одређеним кључним речима или фразама и тако обезбеди већу посећеност веб сајта. То значи да ће ретко ко до вашег веб сајта доћи директним укуцавањем адресе сајта, већ ће 99% људи до сајта доћи путем претраге по кључним речима или путем линкова на друштвеним мрежама или на другим местима.

Тако да SEO можемо поделити на два основна дела, а то је On-page SEO (на самој веб страници) и Off-page SEO (ван веб странице). On-page SEO подразумева имплементацију кључних речи или фраза кроз садржај веб сајта, као и адекватну структуру страница веб сајта. Off-page SEO подразумева активности ван веб сајта тј. на друштвеним мрежама, као рецимо, Facebook, Twitter, Google+ и други, као и друге маркетиншке активности, а опет у сврху повећања посећености веб сајта и бољег рангирања на веб претраживачима. Када је веб сајт урађен и „подигнут“ на сервер тј. када се налази на интернету наравно потребно је да тај сајт неко и види, јер иначе нема неке велике користи од њега. Кључне речи или фразе се позиционирају кроз наслове, линкове, домен веб сајта и сам текст који се налази на веб сајту пажљиво смишљено. Тако да када неко претражује преко Гугла, рецимо фразе, „продаја телевизора“ или „прављење торти и колача “ или „производња ексера“ или било шта друго , а ви се бавите тиме ваш сајт заузме једну од првих позиција у резултатима, а наравно најбоље прву. Да би се ово постигло потребно је мало истраживања, а ту нам помаже и Гуглов сервис AdWords, рецимо. Препознавањем кључних речи Гугл уствари закључује чиме се бавите, које услуге или производе нудите, у суштини шта је тема и сврха веб сајта. Овај посао за Гугл обављају "Google Robots" (Googlebot, Spider) тј. алгоритми, програми који нон-стоп претражују интернет и индексирају садржај веб сајтова.

Битна ствар, на основу које Гугл врши рангирање веб сајтова у резултатима претраге, је и „Page ranking“ (рангирање странице). Овим Гугл одређује валидност, вредност неке веб странице тј. оцењује њен садржај. За што бољи "Page Rank" веб странице најбитнији су тзв. „backlinks“ (повратни линкови-везе) или линкови који са других сајтова воде према вашем веб сајту. Али, не са било којих сајтова. То треба да буду сајтови који обрађују исту тему, а који такође имају висок "Page Rank". На тај начин Гугл закључује да је ваш веб сајт признат у, рецимо, делатности коју обавља ваша фирма и даје му на важности и валидности, те се он, у односу на друге веб сајтове, који су оптимизовани за исте кључне речи или фразе, нађе изнад осталих у резултатима претраге. Такође, битан је и садржај који је везан за те линкове, а не само сами линкови.

Битно је напоменути да позиција на веб претраживачима није нешто фиксно. Тако да рецимо уколико се налазите на првом месту, прве странице резултата претраге не мора да значи да ће те ту и остати довека. Уствари, то уопште то не значи. Опстанак на првој позицији је стална борба конкуренције и вас. Гугл вреднује сајтове са релевантним садржајем и оне који се редовно ажурирају. Уколико направите сајт и дођете до прве позиције, али не радите на њему ништа пола године или годину дана Гугл ће деградирати ваш веб сајт.

Дакле, најбитније је имати квалитетан садржај и редовно га ажурирати, рецимо, новим вестима, производима, чланцима на блог страници, промовисањем преко друштвених мрежа итд.

Ова тема је опширна и ово је само мали део ње тако да ћемо се зауставити овде јер је ово кратак опис тога шта представља SEO.

Завршетак израде веб сајта

Завршетак израде веб сајта

Када све горе описано буде завршено представљамо вам предлог дизајна веб сајта. Заједно радимо на евентуалним корекцијама и ситним детаљима док не будете у потпуности задовољни. Када потврдите дизајн веб сајта „подижемо га на сервер“ и вршимо завршна тестирања фунционалности. И посао је успешно урађен.

loading icon