SEO - оптимизација веб сајта
Битан део израде веб сајта је SEO (Search Engine Optimization) или оптимизација за веб претраживаче, као што су Google, Yahoo или Bing. Иако се у овом тексту налази на крају оптимизација траје кроз цео процес израде веб сајта, а и након тога. SEO није краткорочан процес већ траје у континуитету. Крајњи и једини циљ SEO-а је да се веб сајт нађе на самом врху или при самом врху резултата претраге на претраживачима, а по одређеним кључним речима или фразама и тако обезбеди већу посећеност веб сајта. То значи да ће ретко ко до вашег веб сајта доћи директним укуцавањем адресе сајта, већ ће 99% људи до сајта доћи путем претраге по кључним речима или путем линкова на друштвеним мрежама или на другим местима.
Тако да SEO можемо поделити на два основна дела, а то је On-page SEO (на самој веб страници) и Off-page SEO (ван веб странице). On-page SEO подразумева имплементацију кључних речи или фраза кроз садржај веб сајта, као и адекватну структуру страница веб сајта. Off-page SEO подразумева активности ван веб сајта тј. на друштвеним мрежама, као рецимо, Facebook, Twitter, Google+ и други, као и друге маркетиншке активности, а опет у сврху повећања посећености веб сајта и бољег рангирања на веб претраживачима. Када је веб сајт урађен и „подигнут“ на сервер тј. када се налази на интернету наравно потребно је да тај сајт неко и види, јер иначе нема неке велике користи од њега. Кључне речи или фразе се позиционирају кроз наслове, линкове, домен веб сајта и сам текст који се налази на веб сајту пажљиво смишљено. Тако да када неко претражује преко Гугла, рецимо фразе, „продаја телевизора“ или „прављење торти и колача “ или „производња ексера“ или било шта друго , а ви се бавите тиме ваш сајт заузме једну од првих позиција у резултатима, а наравно најбоље прву. Да би се ово постигло потребно је мало истраживања, а ту нам помаже и Гуглов сервис AdWords, рецимо. Препознавањем кључних речи Гугл уствари закључује чиме се бавите, које услуге или производе нудите, у суштини шта је тема и сврха веб сајта. Овај посао за Гугл обављају "Google Robots" (Googlebot, Spider) тј. алгоритми, програми који нон-стоп претражују интернет и индексирају садржај веб сајтова.
Битна ствар, на основу које Гугл врши рангирање веб сајтова у резултатима претраге, је и „Page ranking“ (рангирање странице). Овим Гугл одређује валидност, вредност неке веб странице тј. оцењује њен садржај. За што бољи "Page Rank" веб странице најбитнији су тзв. „backlinks“ (повратни линкови-везе) или линкови који са других сајтова воде према вашем веб сајту. Али, не са било којих сајтова. То треба да буду сајтови који обрађују исту тему, а који такође имају висок "Page Rank". На тај начин Гугл закључује да је ваш веб сајт признат у, рецимо, делатности коју обавља ваша фирма и даје му на важности и валидности, те се он, у односу на друге веб сајтове, који су оптимизовани за исте кључне речи или фразе, нађе изнад осталих у резултатима претраге. Такође, битан је и садржај који је везан за те линкове, а не само сами линкови.
Битно је напоменути да позиција на веб претраживачима није нешто фиксно. Тако да рецимо уколико се налазите на првом месту, прве странице резултата претраге не мора да значи да ће те ту и остати довека. Уствари, то уопште то не значи. Опстанак на првој позицији је стална борба конкуренције и вас. Гугл вреднује сајтове са релевантним садржајем и оне који се редовно ажурирају. Уколико направите сајт и дођете до прве позиције, али не радите на њему ништа пола године или годину дана Гугл ће деградирати ваш веб сајт.
Дакле, најбитније је имати квалитетан садржај и редовно га ажурирати, рецимо, новим вестима, производима, чланцима на блог страници, промовисањем преко друштвених мрежа итд.
Ова тема је опширна и ово је само мали део ње тако да ћемо се зауставити овде јер је ово кратак опис тога шта представља SEO.