SEO - optimizacija veb sajta
Bitan deo izrade veb sajta je SEO (Search Engine Optimization) ili optimizacija za veb pretraživače, kao što su Google, Yahoo ili Bing. Iako se u ovom tekstu nalazi na kraju optimizacija traje kroz ceo proces izrade veb sajta, a i nakon toga. SEO nije kratkoročan proces već traje u kontinuitetu. Krajnji i jedini cilj SEO-a je da se veb sajt nađe na samom vrhu ili pri samom vrhu rezultata pretrage na pretraživačima, a po određenim ključnim rečima ili frazama i tako obezbedi veću posećenost veb sajta. To znači da će retko ko do vašeg veb sajta doći direktnim ukucavanjem adrese sajta, već će 99% ljudi do sajta doći putem pretrage po ključnim rečima ili putem linkova na društvenim mrežama ili na drugim mestima.
Tako da SEO možemo podeliti na dva osnovna dela, a to je On-page SEO (na samoj veb stranici) i Off-page SEO (van veb stranice). On-page SEO podrazumeva implementaciju ključnih reči ili fraza kroz sadržaj veb sajta, kao i adekvatnu strukturu stranica veb sajta. Off-page SEO podrazumeva aktivnosti van veb sajta tj. na društvenim mrežama, kao recimo, Facebook, Twitter, Google+ i drugi, kao i druge marketinške aktivnosti, a opet u svrhu povećanja posećenosti veb sajta i boljeg rangiranja na veb pretraživačima. Kada je veb sajt urađen i „podignut“ na server tj. kada se nalazi na internetu naravno potrebno je da taj sajt neko i vidi, jer inače nema neke velike koristi od njega. Ključne reči ili fraze se pozicioniraju kroz naslove, linkove, domen veb sajta i sam tekst koji se nalazi na veb sajtu pažljivo smišljeno. Tako da kada neko pretražuje preko Gugla, recimo fraze, „prodaja televizora“ ili „pravljenje torti i kolača “ ili „proizvodnja eksera“ ili bilo šta drugo , a vi se bavite time vaš sajt zauzme jednu od prvih pozicija u rezultatima, a naravno najbolje prvu. Da bi se ovo postiglo potrebno je malo istraživanja, a tu nam pomaže i Guglov servis AdWords, recimo. Prepoznavanjem ključnih reči Gugl ustvari zaključuje čime se bavite, koje usluge ili proizvode nudite, u suštini šta je tema i svrha veb sajta. Ovaj posao za Gugl obavljaju "Google Robots" (Googlebot, Spider) tj. algoritmi, programi koji non-stop pretražuju internet i indeksiraju sadržaj veb sajtova.
Bitna stvar, na osnovu koje Gugl vrši rangiranje veb sajtova u rezultatima pretrage, je i „Page ranking“ (rangiranje stranice). Ovim Gugl određuje validnost, vrednost neke veb stranice tj. ocenjuje njen sadržaj. Za što bolji "Page Rank" veb stranice najbitniji su tzv. „backlinks“ (povratni linkovi-veze) ili linkovi koji sa drugih sajtova vode prema vašem veb sajtu. Ali, ne sa bilo kojih sajtova. To treba da budu sajtovi koji obrađuju istu temu, a koji takođe imaju visok "Page Rank". Na taj način Gugl zaključuje da je vaš veb sajt priznat u, recimo, delatnosti koju obavlja vaša firma i daje mu na važnosti i validnosti, te se on, u odnosu na druge veb sajtove, koji su optimizovani za iste ključne reči ili fraze, nađe iznad ostalih u rezultatima pretrage. Takođe, bitan je i sadržaj koji je vezan za te linkove, a ne samo sami linkovi.
Bitno je napomenuti da pozicija na veb pretraživačima nije nešto fiksno. Tako da recimo ukoliko se nalazite na prvom mestu, prve stranice rezultata pretrage ne mora da znači da će te tu i ostati doveka. Ustvari, to uopšte to ne znači. Opstanak na prvoj poziciji je stalna borba konkurencije i vas. Gugl vrednuje sajtove sa relevantnim sadržajem i one koji se redovno ažuriraju. Ukoliko napravite sajt i dođete do prve pozicije, ali ne radite na njemu ništa pola godine ili godinu dana Gugl će degradirati vaš veb sajt.
Dakle, najbitnije je imati kvalitetan sadržaj i redovno ga ažurirati, recimo, novim vestima, proizvodima, člancima na blog stranici, promovisanjem preko društvenih mreža itd.
Ova tema je opširna i ovo je samo mali deo nje tako da ćemo se zaustaviti ovde jer je ovo kratak opis toga šta predstavlja SEO.