Proces izrade veb sajta

veb razvoj

Priprema - prikupljanje podataka za izradu veb sajta

Kada odlučite da vam je potreban veb sajt, a u jednom trenutku sigurno hoćete, ukratko ovako bi izgledao proces izrade veb sajta. Prvi korak je prikupljanje što više potrebnih podataka. Bitno je da znamo kojom delatnošću se bavite, koje su specifičnosti, ako postoje, vaše prednosti, a i nedostaci, u odnosu na konkurenciju itd. Ovo je bitno da bismo stekli uopšten utisak o vašem poslovanju i znali šta je potrebno da se istakne u prvi plan, kao kvalitet vaše firme i kako da se dizajnira stuktura samog veb sajta. Što bolje razumemo kako funkcionišete biće nam lakše da razumemo i ciljnu grupu i da to pretočimo u adekvatan dizajn veb sajta.

Veb domeni

Određivanje naziva i tipa domena

Domen je internet adresa veb stranice ili veb sajta npr. www.mobilnitelefoni.rs , gde „mobilnitelefoni“ predstavlja naziv domena, a „.rs“ tip domena. Kao što, na primer, svaka kuća ili zgrada ima svoju adresu, da bismo je lako i brzo pronašli, tako i veb sajt ima svoju internet adresu tj. domen. Naziv domena je jedinstven u svetu, ne postoje dva ista. Postoji više tipova domena, kao na primer: .rs, .com, .edu, .info, .net, .gov, .org . U zavisnosti od toga da li je vaš posao lokalni, internacionalni, edukativan, da li ste organizacija ili vladin sektor bira se odgovarajući tip domena. Domen .gov je rezervisan isključivo za vladine institucije, a .edu za edukativne. Jedan od činilaca, ne toliko bitan, za SEO (SEO-Search Engine Optimization) je i naziv domena. Naziv ili ime domena treba da bude nešto što opisuje vašu delatnost ili može da bude ime firme, ali je preporučljivo da sadrži ključnu reč ili frazu bitnu za rezultate pretrage na veb pretraživačima. Mada, Gugl polako menja stvari, pa će se uskoro, u rezulatima pretrage umesto domena veb sajta, nalaziti ime tj. naslov veb sajta. Ovo će, za sada, uticati samo na pretrage sa mobilnih uređaja. Više reči o SEO (SEO-Search Engine Optimization) ili optimizaciji za veb pretraživače će biti kasnije u tekstu.

Hosting (Hosting) je prosto rečeno zakup prostora na serveru nekog internet provajdera (u bukvalnom prevodu internet snabdevača) na kojem će se nalaziti vaš veb sajt. U zavisnosti od veličine i namene veb sajta može da se zakupi manji ili veći prostor na serveru. U većini slučajeva osnovni paket iz ponude je sasvim dovoljan. Hosting, kao i domen, se zakupljuje na godišnjem nivou. Ukoliko niste upoznati sa ovim pojmovima da bi vam bilo jasnije napravićemo prosto poređenje. To bi bilo kao da imate kuću (veb sajt), sa adresom (domen) i plac tj. određeni prostor/površinu zemljišta na kojem je kuća (hosting).

veb dizajn

Dizajn i funkcionalnosti veb sajta

Sledeći korak je osmišljavanje dizajna veb sajta. Odlučujete koji paket iz ponude bi vam odgovarao i da li biste ga nadogradili sa dodatnom funkcionalnošću, a u zavisnosti od potreba i vašeg budžeta. To bi značilo da bismo trebali da znamo koliko stranica bi veb sajt trebao da ima, da li treba da bude prilagođen za pregledanje na mobilnim uređajima (responsive web dizajn), da li će biti statički ili dinamički veb sajt, kojim ćete upravljati preko CMS-a (CMS-Content Management System) tj. sistema za upravljanje sadržajem sajta?

Na osnovu tih podataka izrađuje se sam vizuelni dizajn, počevši od tzv. „header“-a (zaglavlja veb sajta), navigacije ili menija veb sajta i strukture stranica tj. koliko će kolona sadržati stranice, da li će sve stranice imati istu strukturu (page layout) ili ne itd. Takođe, odlučujemo da li će, recimo, stranice veb sajta imati „sidebar“ (skup bitnih linkova koji se prikazuje sa strane, kao dodatni meni), ili bilo koju drugu dodatnu funkcionalnost, koja je potrebna radi isticanja ili lakšeg pronalaženja bitnog sadržaja na veb sajtu.

veb tehnologije

Izbor tehnologija za izradu veb sajta

Kada budemo znali kakav je dizajn veb sajta, vizuelno i funkcionalno, određujemo koje su nam tehnologije potrebne i adekvatne za izradu veb sajta. Neke od njih svakako moramo da koristimo kao HTML i CSS koji definišu kostur sajta i vizuelizuju i pozicioniraju elemente. Pošto je ovaj tekst namenjen da se bliže upoznate sa procesom izrade sajta, a nije edukativni tekst neću detaljnije objašnjavati pomenute tehnologije, ali i ne brinite ako ne razumete šta je HTML ili CSS ili bilo šta drugo što ćemo spominjati jer je navedeno radi informacije i nije vam ključno za osnovno razumevanje procesa izrade veb sajta. Detaljnije ćemo se nekima baviti u drugim člancima u okviru naše blog stranice.

Dakle, ukoliko veb sajt treba da bude dinamički, na kojem možete sami da upravljate sadržajem sajta preko ranije pomenutog CMS-a, svakako je neophodno uključiti programske jezike, kao što je na primer PHP i koristiti sistem za upravljanje bazama podataka, kao što je MySQL. Za postizanje raznih funkcionalnosti ili efekata biće nam potreban i programski jezik JavaScript (JQuery, Ajax), za recimo, "responsive" veb dizajn, gde veb sajt treba da bude prilagođen za pregledanje na mobilnim uređajima, potrebna je kompleksnija struktura HTML-a i kompleksniji CSS3, a možda i JavaScript itd.

Što je sajt veći, zahtevniji naravno koristimo više tehnologija u njegovoj izradi, a time se naravno produžuje i vreme potrebno za izradu veb sajta.

optimizacija veb sajta

SEO - optimizacija veb sajta

Bitan deo izrade veb sajta je SEO (Search Engine Optimization) ili optimizacija za veb pretraživače, kao što su Google, Yahoo ili Bing. Iako se u ovom tekstu nalazi na kraju optimizacija traje kroz ceo proces izrade veb sajta, a i nakon toga. SEO nije kratkoročan proces već traje u kontinuitetu. Krajnji i jedini cilj SEO-a je da se veb sajt nađe na samom vrhu ili pri samom vrhu rezultata pretrage na pretraživačima, a po određenim ključnim rečima ili frazama i tako obezbedi veću posećenost veb sajta. To znači da će retko ko do vašeg veb sajta doći direktnim ukucavanjem adrese sajta, već će 99% ljudi do sajta doći putem pretrage po ključnim rečima ili putem linkova na društvenim mrežama ili na drugim mestima.

Tako da SEO možemo podeliti na dva osnovna dela, a to je On-page SEO (na samoj veb stranici) i Off-page SEO (van veb stranice). On-page SEO podrazumeva implementaciju ključnih reči ili fraza kroz sadržaj veb sajta, kao i adekvatnu strukturu stranica veb sajta. Off-page SEO podrazumeva aktivnosti van veb sajta tj. na društvenim mrežama, kao recimo, Facebook, Twitter, Google+ i drugi, kao i druge marketinške aktivnosti, a opet u svrhu povećanja posećenosti veb sajta i boljeg rangiranja na veb pretraživačima. Kada je veb sajt urađen i „podignut“ na server tj. kada se nalazi na internetu naravno potrebno je da taj sajt neko i vidi, jer inače nema neke velike koristi od njega. Ključne reči ili fraze se pozicioniraju kroz naslove, linkove, domen veb sajta i sam tekst koji se nalazi na veb sajtu pažljivo smišljeno. Tako da kada neko pretražuje preko Gugla, recimo fraze, „prodaja televizora“ ili „pravljenje torti i kolača “ ili „proizvodnja eksera“ ili bilo šta drugo , a vi se bavite time vaš sajt zauzme jednu od prvih pozicija u rezultatima, a naravno najbolje prvu. Da bi se ovo postiglo potrebno je malo istraživanja, a tu nam pomaže i Guglov servis AdWords, recimo. Prepoznavanjem ključnih reči Gugl ustvari zaključuje čime se bavite, koje usluge ili proizvode nudite, u suštini šta je tema i svrha veb sajta. Ovaj posao za Gugl obavljaju "Google Robots" (Googlebot, Spider) tj. algoritmi, programi koji non-stop pretražuju internet i indeksiraju sadržaj veb sajtova.

Bitna stvar, na osnovu koje Gugl vrši rangiranje veb sajtova u rezultatima pretrage, je i „Page ranking“ (rangiranje stranice). Ovim Gugl određuje validnost, vrednost neke veb stranice tj. ocenjuje njen sadržaj. Za što bolji "Page Rank" veb stranice najbitniji su tzv. „backlinks“ (povratni linkovi-veze) ili linkovi koji sa drugih sajtova vode prema vašem veb sajtu. Ali, ne sa bilo kojih sajtova. To treba da budu sajtovi koji obrađuju istu temu, a koji takođe imaju visok "Page Rank". Na taj način Gugl zaključuje da je vaš veb sajt priznat u, recimo, delatnosti koju obavlja vaša firma i daje mu na važnosti i validnosti, te se on, u odnosu na druge veb sajtove, koji su optimizovani za iste ključne reči ili fraze, nađe iznad ostalih u rezultatima pretrage. Takođe, bitan je i sadržaj koji je vezan za te linkove, a ne samo sami linkovi.

Bitno je napomenuti da pozicija na veb pretraživačima nije nešto fiksno. Tako da recimo ukoliko se nalazite na prvom mestu, prve stranice rezultata pretrage ne mora da znači da će te tu i ostati doveka. Ustvari, to uopšte to ne znači. Opstanak na prvoj poziciji je stalna borba konkurencije i vas. Gugl vrednuje sajtove sa relevantnim sadržajem i one koji se redovno ažuriraju. Ukoliko napravite sajt i dođete do prve pozicije, ali ne radite na njemu ništa pola godine ili godinu dana Gugl će degradirati vaš veb sajt.

Dakle, najbitnije je imati kvalitetan sadržaj i redovno ga ažurirati, recimo, novim vestima, proizvodima, člancima na blog stranici, promovisanjem preko društvenih mreža itd.

Ova tema je opširna i ovo je samo mali deo nje tako da ćemo se zaustaviti ovde jer je ovo kratak opis toga šta predstavlja SEO.

Završetak izrade veb sajta

Završetak izrade veb sajta

Kada sve gore opisano bude završeno predstavljamo vam predlog dizajna veb sajta. Zajedno radimo na eventualnim korekcijama i sitnim detaljima dok ne budete u potpunosti zadovoljni. Kada potvrdite dizajn veb sajta „podižemo ga na server“ i vršimo završna testiranja funcionalnosti. I posao je uspešno urađen.

loading icon